Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2022

Η έκπληξη βοηθά αποτελεσματικά στη μάθηση

Σε έρευνα του MIT, η οποία δημοσιεύτηκε στο κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό Nature, στις αρχές Ιουνίου, συμπεραίνεται ότι τα αναπάντεχα γεγονότα, δηλαδή τα γεγονότα που μας συμβαίνουν και προκαλούν την έκπληξή μας, είναι και τα καλύτερα μαθήματα. Σε αυτές τις στιγμές «έκπληξης», η ορμόνη νοραδρεναλίνη, μεταβάλλει τη δραστηριότητα του εγκεφάλου και τη μετέπειτα συμπεριφορά. Η συγκεκριμένη ορμόνη, σχετίζεται με καταστάσεις έκπληξης, άγχους, ενθουσιασμού ή συναγερμού και συνεισφέρει στη μάθηση.

 
Η έρευνα έγινε σε ποντίκια τα οποία άκουγαν δυο ήχους. Έναν υψηλής συχνότητας και έναν άλλο χαμηλής συχνότητας. Όταν άκουγαν τον πρώτο και ωθούσαν έναν μοχλό, έπαιρναν ως «βραβείο» νερό για να πιούν. Όταν άκουγαν τον δεύτερο και ωθούσαν τον μοχλό, ένιωθαν ένα άβολο φύσημα με αέρα. Μετά από λίγο, έμαθαν να χρησιμοποιούν τον μοχλό πάντα στον πρώτο ήχο και ποτέ στον δεύτερο. Η νοραδρεναλίνη, μετά την έκκρισή της, ανιχνεύθηκε να πηγαίνει προς τον κινητικό φλοιό του εγκεφάλου, λίγο πριν το ποντίκι κινήσει το πόδι του για να χρησιμοποιήσει τον μοχλό. Η έκκρισή της, φαίνεται να αύξανε τις πιθανότητες να κάνει ο ποντικός χρήση του μοχλού, ακόμη και αν δεν ήταν σίγουρος για το αποτέλεσμα. Π.χ. κάποια στιγμή οι ήχοι έγιναν επίτηδες δυσδιάκριτοι και τα ποντίκια έγιναν πιο διστακτικά. 
 
Στο πείραμα έγινε και χρήση της μεθόδου της οπτογενετικής (την έχουμε δει και σε παλαιότερες δημοσιεύσεις). Οι επιστήμονες πρόσθεσαν μία φωτοευαίσθητη πρωτεΐνη σε κύτταρα του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνα για την έκκριση νοραδρεναλίνης, ώστε με παλμούς laser να μπορούν να τα ελέγχουν. Όταν γινόταν αναστολή της έκκρισης νοραδρεναλίνης στα ποντίκια, αυτά γίνονταν διστακτικά στη χρήση του μοχλού, ακόμη και αν οι ήχοι ήταν ξεκάθαρα διαφορετικοί. Ήταν σαν να μην είχαν μάθει από τις προηγούμενες εμπειρίες τους.
 
Δημοσιευμένη Έρευνα: https://www.nature.com/articles/s41586-022-04782-2
 
Εικόνα: Έκκριση νοραδρεναλίνης στον εγκέφαλο, κατά τη διάρκεια μιας έντονης στιγμής. (Πηγή: https://sitn.hms.harvard.edu/.../mysterious-fear-learner.../) --- CC BY-NC-SA 4.0 License.
 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου